Cognitieve gedragstherapie

De behandeling bestaat uit cognitieve gedragstherapie. Dit is een wetenschappelijk bewezen effectieve methode. De cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat er een groot verband is tussen gedachten, gedrag en gevoelens.

Het is niet de situatie, maar hoe je over de situatie denkt, wat bepaalt hoe je je voelt en gedraagt.

Ik leer je  grip te krijgen op je klachten door je bewust te maken van  belemmerende opvattingen (over jezelf, anderen of de wereld). Doel is om belemmerende opvattingen bij te stellen naar reële opvattingen in situaties die voor jou een probleem zijn. Het lukt dan vaak veel beter om het gedrag uit te voeren dat nodig is voor klachtenvermindering. Hierbij leer je nieuwe vaardigheden of pas je deze vaardigheden bewuster toe.

Wanneer het lukt om deze vaardigheden in te zetten, zul je nieuwe positieve leerervaringen krijgen waardoor het steeds makkelijker wordt om tot dit gedrag te komen.

Ondanks dat er verandering nodig is om tot klachtenvermindering te komen is het natuurlijk niet de bedoeling (en onmogelijk) om helemaal als persoon te veranderen. Ik ben er van overtuigd dat de meeste klachten ontstaan vanuit goede eigenschappen. Er is niets mis met bijvoorbeeld: zelfstandigheid, doorzetten, voorzichtig of ambitieus zijn, het graag goed willen doen of anderen niet willen kwetsen. Er ontstaan alleen klachten wanneer dit te vaak gebeurt. De behandeling is er dan op gericht om de oude eigenschappen juist in te zetten en daarnaast nieuwe vaardigheden of gedrag er bij te leren en in te zetten zodat er weer een goede balans kan ontstaan.

meester-grafiek